Όπως αναφέρει η Ανατολική Μεσόγειος γίνεται σιγά-σιγά κέντρο συνεργασιών αλλά και ανταγωνισμών για την παρουσία, τα χαρτοφυλάκια μελλοντικών έργων που μετράνε στους
ισολογισμούς και για την γρήγορη εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. Το ενδιαφέρον
μετακινείται σταδιακά δυτικότερα προς τη Λιβύη και την Αλγερία για όλους
συμπεριλαμβανομένων των ExxonMobil και Chevron.
Δεν είναι τυχαίο ότι υπήρξαν πρόσφατες διενέξεις μεταξύ του Ισραήλ και της Chevron για
την απομάκρυνση της Chevron από βασικά πεδία φυσικού αερίου για να αυξήσουν τον
ανταγωνισμό στον εγχώριο τομέα υδρογονανθράκων. Ενδεικτική είναι και η αργοπορία
ανάπτυξης του κοιτάσματος Αφροδίτη με 10 % στα ισραηλινά ύδατα όπως και οι αρχικοί
όροι της Chevron για γρήγοροι ανάπτυξη που επαναπροσδιορίστηκαν κατά κάποιο
τρόπο από την Κύπρο.
Σε διεθνές επίπεδο η ExxonMobil και η Chevron έχουν την σημαντικότερη νομική
διαμάχη σχετικά με τα πετρελαϊκά περιουσιακά στοιχεία της Hess Corporation στη
Γουιάνα που πουλήθηκαν στην Chevron. Η διαμάχη επεκτείνεται στο 2025 και αφορά
30 % των 11 δισεκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου σε μεγάλο κοίτασμά. Με άλλα
λόγια πρόκειται για 30 % από $6.33 δισεκατομμύρια έσοδα κάθε χρόνο.
Ο συνομιλητής μας τονίζει ότι η αφέλεια της μη-δραστηριοποίησης δεν είναι μόνο ευρωπαική αλλά και ελληνική.
Σήμερα, η παρουσία των δύο μεγάλων αμερικανικών εταιρειών στην Ελλάδα σχετίζεται
και με αυτούς τους παράγοντες και η ευκαιρία είναι μοναδική για διεθνή προκήρυξη
χωρίς αργοπορίες και επαναπροκήρυξη των εναπομενόντων χερσαίων και θαλασσίων
περιοχών της Ελλάδας ακόμα πιο ανατολικά και στο Ιόνιο, όπως είχαν προταθεί από την
ΕΔΕΥ το 2018 και 2019.