Όπως αναφέρει, διάψευση έβγαλε χθες ο ΑΔΜΗΕ με αφορμή δημοσίευμα ότι φέρεται να διαπραγματεύεται με τη Νexans, ώστε το υπό κατασκευή καλώδιο Κρήτη – Κύπρος να ποντιστεί τελικά στο Αιγαίο για τις ανάγκες της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.
Πηγές με γνώση των διεργασιών σημειώνουν ότι το σενάριο είναι εκτός πραγματικότητας, αν αναλογιστεί κανείς τις νομικές επιπλοκές και τις ενστάσεις που θα προέκυπταν αν για ένα έργο 860 εκατ. ευρώ, όπως η διασύνδεση των Δωδεκανήσων που χρηματοδοτείται από κοινοτικά ταμεία, αποφασίζονταν να μη γίνει διαγωνισμός.
Πρώτα από την Κομισιόν, μετά από τον Ρυθμιστή, την Αρχή Ανταγωνισμού, και τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό και φυσικά από την ίδια την κυβέρνηση.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, είναι υπαρκτό το πρόβλημα ως προς το ποιος θα αποζημιώσει τον ΑΔΜΗΕ για τα 200 εκατ. ευρώ που έχει μέχρι τώρα πληρώσει στη Nexans, εφόσον το έργο δεν προχωρήσει.
Οι Γάλλοι έχουν μέχρι σήμερα κατασκευάσει 160 χλμ. καλωδίου και έχουν υπό κατασκευή άλλα 140 χλμ. Καλές οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης ότι το GSI θα γίνει «σε κατάλληλο χρόνο», καλή και η διαφαινόμενη συμφωνία Ισραήλ – Κύπρου για το μεταξύ τους τμήμα, χωρίς ωστόσο έκδοση Navtex για την Κάσο, καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου δεν υπάρχει.
Στο προσκήνιο επομένως επανέρχεται η συμφωνία Αθηνών – Λευκωσίας ότι στο σενάριο που για λόγους ανωτέρας βίας μπλοκάρει το έργο, το γεωπολιτικό ρίσκο επιμερίζεται ισόποσα, 50%-50%, μεταξύ των δύο χωρών, έναντι του αρχικού 63% η Κύπρος (ως η βασική ωφελούμενη), 37% η Ελλάδα. Καθώς και ότι το επιπλέον 13% της επιβάρυνσης που θα προκύψει για τον Ελληνα καταναλωτή στο κακό σενάριο, θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Το θέμα πολιτικά δεν είναι εύκολο. Ούτε και θα είναι εύκολο να πειστεί η Κύπρος να πληρώσει το 50%. Από την άλλη, αν δεν βρεθεί κάποιος τρόπος να αποζημιωθεί ο ΑΔΜΗΕ (στο σενάριο που το έργο παραμείνει στο «ψυγείο»), δεν θα μπορέσει να φέρει σε πέρας το επενδυτικό του πρόγραμμα. Εξάλλου είναι εισηγμένη εταιρεία, με ξένους μετόχους, όπως η κινεζική State Grid που κατέχει το 24%.